Wijziging Regeling Voertuigen (goedkeuringseisen verlichting en kentekenplaathouder en permanente eis aantal zitplaatsen bijzondere bromfiets)

Reactie

Naam Kids Lodge B.V. (Wagenparkbeheerder M.A. de Jong)
Plaats Houten
Datum 27 mei 2025

Vraag1

U kunt tot en met 3 juni 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?
Geachte lezer,
Namens Kids Lodge B.V., aanbieder van buitenschoolse opvang op diverse locaties in de provincie Utrecht, willen wij u wijzen op de grote gevolgen van de consultatie over beperking van de capaciteit van BSO Bussen/Stints.
Kids Lodge gebruikt dagelijks met maximale bezetting 36 BSO Bussen. Deze zijn essentieel voor veilig, efficiënt en milieuvriendelijk vervoer van kinderen naar onze opvanglocaties.

Belangrijk is dat de BSO Bus meerdere keren deskundig is getest bij 10 kinderen. Uit onafhankelijke veiligheidstests blijkt dat dit even veilig, of zelfs veiliger is dan vervoer met 8 kinderen. Het voorstel negeert deze feiten.
De voorgestelde beperking heeft direct ontwrichtende gevolgen voor onze organisatie, ouders, kinderen én voor bereikbaarheid en verkeersdrukte in Utrecht. We moeten dan voor 72 kinderen extra vervoer regelen. Dat betekent de aanschaf van 9 voertuigen en een investering van €127.957,50 – exclusief structurele kosten van €4,50 per kilometer. Deze kosten zijn niet op te brengen zonder doorberekening aan ouders, wat haaks staat op het overheidsdoel van toegankelijke, betaalbare kinderopvang.

Daarnaast is er een nijpend personeelstekort. Nieuwe voertuigen betekenen 9 extra medewerkers, maar het aantrekken van gekwalificeerd en rijvaardig personeel in zes maanden is onhaalbaar. Zelfs nu is personeel vinden al een grote uitdaging. De kinderopvangsector als geheel kampt hiermee.

Ook andere organisaties zullen hiermee geconfronteerd worden, wat zorgt voor verdere druk op de arbeidsmarkt, lange levertijden en minder opvangcapaciteit in regio’s met hoge vraag.
De leverancier Mobilitum heeft al laten weten niet te kunnen voldoen aan de extra vraag. Daarmee is uitvoering praktisch onmogelijk.

In de bijlage treft u een wiskundige analyse van de gevolgen voor het verkeer en extra vervoersbewegingen. De cijfers spreken voor zich.

Wij vragen u met klem om een uitvoerbare en realistische aanpak, gebaseerd op feiten en praktijkervaring, waarbij veiligheid, haalbaarheid en draagvlak hand in hand gaan.

Bijlage

  • Bijlage