Wijziging Regeling Voertuigen (goedkeuringseisen verlichting en kentekenplaathouder en permanente eis aantal zitplaatsen bijzondere bromfiets)
Reactie
Naam
|
Zo Kinderopvang, Big Ben Kids, Kids and Carrots (E.H.T.M. Baltus)
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
2 juni 2025
|
Vraag1
U kunt tot en met 3 juni 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?
Het voorstel om het aantal zitplaatsen in BSO bussen te beperken naar 8 zitplaatsen heeft een zeer negatief effect op onze organisaties Zo Kinderopvang, Big Ben Kids en Kids and Carrots. Wij maken ons grote zorgen over de praktische én financiële gevolgen. Dagelijks rijden er via onze organisaties een groot aantal bso bussen rond in Den Haag, Rijswijk, Delft en Wassenaar om kinderen van school naar de bso te brengen en we gebruiken deze vervoersmiddelen om leuke activiteiten te ondernemen met de kinderen om ze uit te dagen en te ontwikkelen.
De belangrijkste negatieve effecten voor ons:
1. Extra personeel: als het aantal zitplaatsen verlaagd wordt, moeten we meer bso bussen en dus meer personeel inzetten om hetzelfde aantal kinderen te blijven vervoeren. Zoals bekend, staat de sector al onder druk en hebben wij een ernstig personeelstekort.
2. Hogere kosten, ruimtegebrek: minder zitplaatsen per bso bus betekent extra kosten voor de aanschaf van extra voertuigen, extra onderhoudskosten, extra personeelskosten door extra benodigd personeel en de noodzaak tot het creëren van extra parkeergelegenheid. Forse investeringen dus. Als we met elkaar de opvang betaalbaar willen houden, zijn dit soort kostenstijgingen onwenselijk. Ook leidt de productie van meer voertuigen tot extra CO2-uitstoot en milieubelasting.
3. Geen aantoonbare meerwaarde voor verkeersveiligheid: bij de toelatingsaanvraag als bijzondere bromfiets is aangetoond dat met tien kinderen minimaal hetzelfde veiligheidsniveau wordt bereikt als met acht kinderen. Het verhoogt juist de risico’s doordat het aantal vervoersbewegingen groter wordt.
Het bestaande convenant biedt een veilige oplossing om tien kinderen op een veilige en verantwoorde manier te vervoeren. Een terugkeer naar maximaal 8 zitplaatsen is niet onderbouwd door nieuwe feiten of risico’s, en leidt aantoonbaar tot extra druk op personeel, milieu en kosten – zonder dat het veiligheidswinst oplevert. Wij pleiten daarom bij het ministerie voor het behoud van de bestaande praktijk (10 kinderen per BSO bus).