Wijziging Regeling Voertuigen (goedkeuringseisen verlichting en kentekenplaathouder en permanente eis aantal zitplaatsen bijzondere bromfiets)
Reactie
Naam
|
Fietsersbond (J. Kamminga)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
27 mei 2025
|
Vraag1
U kunt tot en met 3 juni 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?
De Fietsersbond maakt zich zorgen over de verlichtingseisen voor e-steps die aangepast worden. Het bevreemdt ons dat deze technische wijziging wordt aangedragen zonder een goede discussie over de wenselijkheid en verkeersveiligheidsgevolgen van het toelaten van deze voertuigen. Wij menen dat een degelijke discussie, en allicht daaruit voortkomende toets wel degelijk onderdeel moet zijn van de toelating van nieuwe voertuigen. Door deze e-steps toe te laten als bijzondere bromfiets mis je daarbij kansen om aanvullende eisen te stellen aan de bestuurder. Deze bestuurder vindt vervolgens zijn plaats op het fietspad, waar daar vaak helemaal geen ruimte voor is.
Hiernaast wordt de toelating van deze modellen steps op deze manier ook los getrokken van het LEV-kader, waar deze e-steps eerder een rol kregen. Wij zien geen urgentie om deze besluitvorming naar voren te halen ten opzicht van het LEV-kader. Waarbij het los maken wel het risico vergroot dat de samenhang in de toelating te wensen over zal laten.
Hiernaast maken wij ons ook zorgen om de zichtbaarheid met de aangepaste verlichtingseis. Dit splitst zich op in twee zorgen:
1. Zichtbaarheid vanuit hoge modellen auto’s . Concreet, met de steeds grotere en hogere auto’s op onze wegen, is de verlichting nog te zien van een afstand van 25 meter, als je ook over een lange en hoge motorkap heen moet kijken? Of zijn aanvullende verlichtingseisen noodzakelijk om deze zichtbaarheid te garanderen?
2. Opvallendheid van de verlichting. Weggebruikers zijn niet gewend om ver omlaag te kijken. Zullen zij niet over de verlichting heen kijken? En als zij deze zien zullen zij dit dan goed interpreteren als een bewegend voertuig?
Tot slot verzoeken wij om een aanvullende eis aan de e-step op te nemen voor toelating. Deze eis betreft dat er bij het model maximaal op is ingezet om opvoeren van het voertuig te voorkomen. Geheel uitsluiten kan technisch niet, maar bescherming tegen opvoeren zal wel een standaard-onderdeel moeten zijn van ontwerp en de tests voor toelating tot de markt.