Wijziging Regeling Voertuigen (goedkeuringseisen verlichting en kentekenplaathouder en permanente eis aantal zitplaatsen bijzondere bromfiets)
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Houten
|
Datum
|
2 juni 2025
|
Vraag1
U kunt tot en met 3 juni 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?
Het voornemen om het aantal zitplaatsen in de BSO-bus te verlagen van 10 naar 8 heeft onzes inziens grote en ingrijpende gevolgen voor de kinderopvang. Deze maatregel is niet onderbouwd met duidelijke argumenten of onderzoek, terwijl de impact op de dagelijkse praktijk aanzienlijk is.
Consequenties:
• Planning: Minder zitplaatsen betekent dat er meer ritten nodig zijn om dezelfde groep kinderen op te halen. Dit leidt tot een complexere en minder efficiënte planning, met risico op vertragingen en onrust bij kinderen en ouders.
• Financiën: Extra ritten brengen hogere kosten met zich mee voor personeel, brandstof en onderhoud. Deze kosten zijn moeilijk op te vangen binnen bestaande budgetten, wat de betaalbaarheid van opvang onder druk zet.
• Praktische uitvoerbaarheid: In veel gevallen is het simpelweg niet haalbaar om meerdere ritten te rijden binnen de beschikbare tijd tussen schooltijd en opvang. Dit kan leiden tot situaties waarin kinderen (te) lang moeten wachten of waarin opvanglocaties niet op tijd kunnen starten met hun programma.
• Overige factoren: De werkdruk voor medewerkers neemt toe, en de continuïteit en kwaliteit van de opvang komen in het gedrang. Ook ouders kunnen hinder ondervinden van gewijzigde of onzekere ophaaltijden.
Wij vinden als kinderopvangorganisatie de veiligheid van kinderen zeer belangrijk. Op dit moment zien wij echter geen heldere onderbouwing waarom het aantal inzittenden verlaagd moeten worden en lijkt deze maatregel disproportioneel. Wij roepen op tot heroverweging en overleg met de sector, om tot werkbare en verantwoorde oplossingen te komen.