Wijziging Regeling Voertuigen (goedkeuringseisen verlichting en kentekenplaathouder en permanente eis aantal zitplaatsen bijzondere bromfiets)
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Eindhoven
|
Datum
|
3 juni 2025
|
Vraag1
U kunt tot en met 3 juni 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?
Wij zijn JONG zet zich dagelijks met toewijding in voor veilige, verantwoorde en efficiënte vervoersoplossingen voor kinderen. Wij waarderen dat er gekeken wordt naar het veilig vervoeren van kinderen. Echter maken wij ons zorgen over de voorgestelde wijziging van de Regeling Voertuigen, waarin het aantal zitplaatsen in BSO-bussen wordt beperkt tot maximaal acht. Deze aanpassing heeft naar verwachting negatieve gevolgen voor de kinderopvangsector:
1. Extra personeel noodzakelijk: Meer BSO-bussen en ritten vragen om extra medewerkers, terwijl de sector al onder druk staat door grote personeelstekorten.
2. Hogere kosten en ruimtegebrek: De aanschaf van extra voertuigen, bijkomende personeelskosten en de noodzaak tot extra parkeergelegenheid brengen forse investeringen met zich mee.
3. Geen aantoonbare meerwaarde voor verkeersveiligheid: De voorgestelde maatregel draagt niet bij aan extra veiligheid op de weg. Uit meerdere analyses (waaronder TNO en een wiskundig onderzoek) blijkt dat vervoer van tien kinderen niet onveiliger is dan acht – mede dankzij de aanvullende eisen uit het convenant.
De bestaande regeling biedt dus een werkbare en veilige oplossing, die onnodig onder druk wordt gezet door de voorgestelde wijziging. Wij zijn JONG hoopt dat bovenstaande argumenten worden meegenomen in de besluitvorming.