Wijziging Regeling Voertuigen (goedkeuringseisen verlichting en kentekenplaathouder en permanente eis aantal zitplaatsen bijzondere bromfiets)
Reactie
Naam
|
drs T.J. Arissen
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
13 mei 2025
|
Vraag1
U kunt tot en met 3 juni 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?
Het gaat mij om het toelaten op de openbare weg van elektrische stepjes. Nu is dat verboden en daar ben ik blij om. Wanneer deze stepjes toegelaten worden zal het voor een fietser - waar ik er één van ben - nog hectischer worden in het verkeer. Op fietspaden, maar ook op kruispunten en wegen zonder vrijliggende fietspaden. Stepjes hebben de neiging overal op te duiken en kunnen heel hard gaan. Ik zag dat een tijdje terug in Brussel. Daar doorkruisten ze het verkeer op alle mogelijke manieren en ze gingen op hoge snelheid.
In onze grote steden, met alle soorten e-bikes die er al zijn, is dit een ontwikkeling, die tot nog meer ongelukken zal leiden, terwijl de ongevallencijfers in het verkeer nu al veel hoger zijn, vergeleken met 5 à 10 jaar terug. Handhaving op de toegestane snelheid van e-bikes (25 km/h) zou opgepakt moeten worden d.m.v. verplichte kentekens en camera's. Dat achterwege laten en ondertussen nóg een categorie toe te staan op de weg zal nóg meer ongelukken tot gevolg hebben.
Een andere reden om de stepjes niet toe te staan is het ontbreken van parkeermogelijkheden voor stepjes. In drukke gebieden - dit zijn precies de gebieden waar stepjes gebruikt zullen worden - is de openbare ruimte schaars. Daar is niemand gebaat bij rondslingerende stepjes op de stoepen.