Wijziging Regeling Voertuigen (goedkeuringseisen verlichting en kentekenplaathouder en permanente eis aantal zitplaatsen bijzondere bromfiets)
Reactie
Naam
|
Partou (Directeur kwaliteit, pedagogiek & innovatie M de Haan)
|
Plaats
|
Vianen
|
Datum
|
30 mei 2025
|
Vraag1
U kunt tot en met 3 juni 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of uw organisatie?
Partou maakt zich grote zorgen over de voorgestelde aanpassing in de Wijziging Regeling Voertuigen. Als het maximaal aantal zitplaatsen in de BSO bus van tien naar acht gaat, heeft dat grote gevolgen. Niet alleen voor ons, maar voor de gehele kinderopvangsector.
Het veilig en efficiënt vervoeren van kinderen wordt onwerkbaar door de grote impact op logistiek, kosten en personeelsinzet:
• Extra personeel nodig
Minder zitplaatsen betekent meer voertuigen en méér ritten. Dat vraagt om extra medewerkers, terwijl de sector nu al kampt met ernstige personeelstekorten.
• Hogere kosten en milieudruk
Meer voertuigen betekent hogere aanschaf- en personeelskosten, meer parkeerdruk én extra milieubelasting door de productie van nieuwe elektrische voertuigen.
• Geen bewezen veiligheidswinst
Onderzoek van onder meer TNO en onafhankelijke statistische analyses laten zien dat tien kinderen per BSO bus minstens zo veilig is als acht. Er zijn geen nieuwe feiten die de beperking tot acht zitplaatsen rechtvaardigen.
• Huidige convenant is succesvol
Sinds 2020 geldt een werkbaar en veilig convenant met extra waarborgen, zoals verplichte rijtrainingen en route-eisen. Dit heeft het vertrouwen in de BSO bus hersteld.
Partou heeft een groot aantal kinderopvanglocaties die nu (momenteel 100) of in de toekomst gebruik willen maken van een BSO bus. Wij vragen met klem om het aantal zitplaatsen niet te wijzigen.