Wijziging Regeling energie vervoer kalenderjaren 2022-2030

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Schiphol
Datum 8 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de gewijzigde onderdelen van de Regeling energie vervoer, de bijlages en de toelichting.
Wij vragen u vriendelijk in uw reactie het desbetreffende artikel of de bijlage te noemen.
Ook graag uw reactie op de afweging over de multiplier zeevaart.
Deze reactie beperkt zich tot de recent toegevoegde aanpassing vermenigvuldigers energie-inhoud vermenigvuldigers voor Annex IX.A / IX.B biobrandstoffen (nieuw artikel G) vanuit het perspectief van bijmenging van bioethanol in benzine.

Algemene opmerkingen:
* de aanpassing wordt gepresenteerd als een verlaging met 20%, maar betreft in feite een verlaging van 40% van de extra waarde (het aanvullende HBE-ticket) van Annex IX.A / IX. B biobrandstoffen
* de aanpassing van de vermenigvuldigers wordt niet behandeld in het IAK-document, waardoor de integrale afweging incompleet is
* in de toelichting ontbreekt een impact assessment en een analyse in welke mate de verlaging van de vermenigvuldigers tot de gewenste effecten zullen gaan leiden

Bezwaren tegen de voorgestelde aanpassing:
* de verlaging van de vermenigvuldiger demotiveert de ontwikkeling van productiecapaciteit en het gebruik van biobrandstoffen gemaakt uit afval- en reststromen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan productie van bioethanol uit lignocellulosehoudende reststromen zoals tarwestro.
* Met de ingangsdatum 1 januari 2023 wordt niet voldaan aan de minimuminvoeringstermijn van 2 maanden. Reeds afgesloten commerciele overeenkomsten voor 2023 zijn gebaseerd op de verkeerde uitgangspunten en zolang de aanpassingen in de regeling niet definitief zijn is er onduidelijk en onzekerheid met betrekking tot het aangaan van nieuwe commerciele overeenkomsten.
* de verlaging van de vermenigvuldigers betekent dat biobrandstoffen uit voedsel- en veevoergewassen relatief aantrekkelijker worden en dat er als ongewenst neveneffect mogelijk een verschuiving gaat plaatsvinden in gebruik van geavanceerde biobrandstoffen naar conventionele biobrandstoffen
* de aanpassing in de vermenigvuldigers wordt niet aangevuld met (of vervangen door) het waarderen van de CO2-emissiereductie prestatie (BKE) van biobrandstoffen. In samenhang met het voorgaande punt wordt het gebruik van biobrandstoffen met een verbeterde CO2-emissiereductie prestatie niet gestimuleerd.

Al met al is het aanpassen van de vermenigvuldigers op dit moment ongewenst vanwege korte invoeringstermijn, ondoordacht vanwege ontbreken van een impact assessment en onvolledig vanwege ontbreken van een aanvulling met c.q. transitie naar invoering BKE's.

Aan te bevelen is om een aanpassing vergezeld te laten gaan van een gedegen impact assessment, een redelijke invoeringstermijn (bijvoorbeeld 1 januari 2024) en invoering te combineren met BKE’s.