Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 11 juli 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
Geachte heer/mevrouw,
De onderstaande reactie mag openbaar zijn. Ik sluit mij aan bij het standpunt van het
Verbond Nederlandse Motorbootsport (bij het VNM zijn 106 watersportverenigingen
in Nederland aangesloten) inzake de verzegeling van de afsluiter in gesloten stand
tussen de vuilwateropslagtank/toilet van een pleziervaartuig en de huiddoorvoer. Het
standpunt van het VNM luidt als volgt:
Het VNM is natuurlijk voorstander van een goede waterkwaliteit en is er zich van
bewust dat vervuild water een gezondheidsrisico oplevert voor zwemmers en andere
watersporters. Verzegeling van de afsluiter in gesloten stand tussen de
vuilwateropslagtank/toilet van een pleziervaartuig en de huiddoorvoer zal de
handhaafbaarheid van het lozingsverbod en de waterkwaliteit nog verder verbeteren.
Maar in de visie van het VNM kan de verzegeling pas worden ingevoerd als de
benodigde infrastructuur is aangelegd, zoals voldoende uitpomp stations in
jachthavens en op openbare aanlegplaatsen zoals winkelsteigers en gemeentehavens
en langs openbaar vaarwater. Dit alles om te voorkomen dat er lange wachtrijen
ontstaan en de acceptatie van de regel wordt geschonden. Ook moet er voldoende
aanbod zijn van compacte gecertificeerde en betaalbare zuiveringsinstallaties.
Voorafgaand aan de invoering van de verzegeling zal de overheid daar de focus
op moeten richten. Van de pleziervaarder met een veelal beperkte
vuilwateropslagtank kan moeilijk worden verwacht dat met een volle tank wordt
doorgevaren naar een uitpompstation dat soms meer dan 50 km verderop gelegen is.
Daar aangekomen is het nog maar de vraag of het pompstation in bedrijf is en of de
passant met een volle tank wordt toegelaten om zijn tank leeg te pompen zonder dat
er een financiële vergoeding wordt gevraagd (zie Activiteitenbesluit milieubeheer
artikel 3.26i lid 4). Dat is een gezondheidsrisico voor de pleziervaarder.
Met vriendelijke groet,