Wet invoering rekentoets 2A en centraal examen 2A, onderscheid diploma’s mbo en doorstroombeperkingen rekentoets ER en centraal examen ER.

Reactie

Naam Deltion College (B Hogendorf)
Plaats Zwolle
Datum 28 mei 2015

Vraag1

Wat is uw reactie op de wijze waarop de rekentoets 2A en het centraal examen 2A is opgenomen in het wetsvoorstel?
We vinden het een gemiste kans dat bij de introductie van de wet Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen wel is onderkend dat de bandbreedte voor maatwerk klein is en dat daar niet eerder op is geanticipeerd.
Daarnaast is het uitsplitsen naar 3 verschillende rekentoetsen voor niveau 1, 2 en 3 in combinatie met de voorgestelde wijziging met betrekking tot het gebruik van vaardigheidsscores een steeds complexere situatie aan het worden. De continue wijzigende regels rondom examinering is bij elke wijziging steeds slechter uit te leggen aan studenten, ouders/verzorgers en docenten om nog maar te zwijgen van het bedrijfsleven.
Steeds meer aandachtspunten in het examineringsproces maakt het proces kwetsbaarder. Daardoor meer checks in processen & systemen ingebouwd, dus lastenverzwaring voor het MBO.

Vraag2

Wat is uw reactie op de wijze waarop het onderscheid in diploma’s in het mbo is opgenomen in het wetsvoorstel?
In dit voorstel is nog helemaal niet duidelijk hoe het onderscheid tussen de diploma’s in het mbo eruit komt te zien. We verwachten dat het onderscheid tussen de diploma’s in het maatschappelijk verkeer en voor de student zelf niet duidelijk zal zijn. Voor één opleiding worden er twee verschillende diploma’s afgegeven, waarbij het verschil wordt bepaald door het niveau van de rekentoets.
Onze voorkeur gaat uit naar een identiek diploma met onderscheid naar rekenen op een verplichte bijlage bij het diploma.
Het diploma is voor het maatschappelijk verkeer dan eenduidig. Voor specifieke doorstroom is de de verplichte bijlage leidend.