Wet invoering rekentoets 2A en centraal examen 2A, onderscheid diploma’s mbo en doorstroombeperkingen rekentoets ER en centraal examen ER.

Reactie

Naam ROC De Leijgraaf (Mevr. I.I.L.F. Ewals)
Plaats Veghel
Datum 19 mei 2015

Vraag1

Wat is uw reactie op de wijze waarop de rekentoets 2A en het centraal examen 2A is opgenomen in het wetsvoorstel?
Dat er een aparte rekentoets ( naast 2F en ER) wordt opgenomen is prima maar wat de consequenties zijn bij het behalen van het diploma en/of het doorstromen is een veel belangrijkere vraag.

Vraag2

Wat is uw reactie op de wijze waarop het onderscheid in diploma’s in het mbo is opgenomen in het wetsvoorstel?
Er zou sprake zijn van een ander diploma op basis van het niveau voor rekenen. Voor de entreeopleiding zou dit geen consequenties hebben voor de doorstroom naar niveau 2 maar voor niveau 2 wel voor doorstroom naar niveau 3. Dit is wel een vreemde gang van zaken want ook op niveau 3 is het eindniveau voor rekenen 2F dus hebben leerlingen die op niveau 2 een 2A examen rekenen hebben gedaan en behaald nog 3 jaar de tijd hebben om op niveau 2F examen te kunnen doen en dit te behalen. Ook zou dit betekenen dat een leerling die op niveau 2 een 2A examen heeft gedaan voor rekenen niet door kan stromen maar een leerling die vanuit het VMBO rechtstreeks start op niveau 3 wel af kan studeren op 2A ? Doorstromen naar een opleiding waar hetzelfde eindniveau voor rekenen is vereist zou dus gewoon mogelijk moeten zijn en in het wetsvoorstel opgenomen moeten worden. Een leerling die 2A behaald op het VMBO mag dan wel toegelaten worden tot niveau 2 maar wanneer 2 leerjaren niet voldoende zijn om op 2F te komen zou deze leerling niet meer door kunnen stromen naar niveau 3. Er moet ook duidelijker worden bepaald voor welke beroepsrichtingen/opleidingen het rekenen van belang is voor het goed kunnen uitoefenen van het beroep ( er wordt nl. wel gesproken over PABO en lerarenopleidingen maar er zijn uiteraard wel meer opleidingen/ beroepen waarvoor rekenen ( of bepaalde onderdelen van het rekenen) van groot belang zijn. Er zou daar dus ook onderscheid in gemaakt moeten worden en evt. zelfs bepaald welke domeinen wel met een voldoende afgesloten zouden moeten worden en welke niet dus daarin meer differentiëren ( maatwerk betreffende opleiding/beroep). Waar het uiteindelijk om gaat is dat er gekwalificeerde beroepsbeoefenaars op de arbeidsmarkt komen en wanneer voor een bepaald beroep het rekenen een heel kleine rol speelt is het natuurlijk niet te terecht dat een leerling, die in de praktijk en met de andere theorievakken die van belang zijn, geen diploma kan behalen en /of niet door kan stromen omdat hij/zij niet het vereiste niveau voor rekenen heeft behaald.

Vraag3

Wat is uw reactie op de wijze waarop de doorstroomgevolgen voor de rekentoets ER en het centraal examen ER zijn opgenomen in het wetsvoorstel?
Zie mij antwoord bij vraag 2 want dit geldt natuurlijk ook voor ER met de kanttekening dat een leerling die een ER toets gaat maken op basis van ernstige rekenproblemen en/of (vastgestelde) dyscalculie, meestal niet meer door kan groeien naar 2F. Ook hier geldt echter dat dit veel meer gerelateerd zou moeten worden aan de opleiding c.q./beroep