Regionale samenwerking voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie

Reactie

Naam Dienst Gezondheid en Jeugd (drs E Keuskamp)
Plaats Dordrecht
Datum 22 februari 2017

Vraag1

Hoe beoordeelt u de nieuwe taak voor de RMC-functie om leerlingen uit pro en vso vanaf 16 jaar te monitoren?
In de praktijk wordt deze taak vooral door de onderwijsinstellingen, samen met sociale diensten en uwv opgepakt. Het RMC heeft geen rol. RMC kan wel een rol spelen in het volgen van jongeren die uitstromen op arbeid. Hiervoor beschikt RMC over suwi informatie en kent de school van herkomst. RMC kan zo, wanneer het fout gaat en de jongeren alsnog uitvalt een signaal geven naar de school van herkomst, die vervolgens actie onderneemt. Dit maakt het vangnet sluitender.

Vraag2

Hoe beoordeelt u de taak voor RMC om partijen uit de domeinen arbeid en zorg bij de regionale aanpak van vsv en jongeren in een kwetsbare positie te betrekken?
Prima. Dit zijn logische beleidsdomeinen waar de samenwerking mee kan worden geïntensiveerd. Veel jongeren hebben zorg nodig en voor veel jongeren is het behalen van een startkwalificatie te hoog gegrepen. Voor hen staat ondersteuning naar arbeid voorop, waardoor ook samenwerking met partners op het gebied van 'Werk en Inkomen' nodig is.

Vraag3

Hoe beoordeelt u de verplichting voor mbo-instellingen om aan te sluiten bij het overleg tussen gemeenten en samenwerkingsverbanden passend onderwijs vo?
Verplichting is niet nodig. MBO instellingen kunnen ook niet in alle gemeenten waar leerlingen vandaan komen aansluiten. In de praktijk kiezen mbo instellingen er al voor aan te sluiten in de samenwerkingsverbanden waar veel toekomstige mbo-leerlingen vandaan komen.

Vraag4

Hebt u andere opmerkingen over het wetsvoorstel?
2 opmerkingen:
1. Denk vooruit over de gevolgen van de nieuwe rol van RMC in relatie tot privacyaspecten. RMC wordt meer en meer informatiemakelaar. De informatiepositie wordt gebruikt om andere organisaties aan het werk te zetten. Dit betekent wel dat informatie over leerlingen moet worden gedeeld met andere organisaties, waarbij privacyaspecten een rol kunnen spelen.
2. Zoek naar synergie in rollen van RMC en sociale diensten. Nu worden in verschillende wetten, verschillende verantwoordelijkheden belegd. De RMC wetgeving is primair gericht op het behalen van een startkwalificatie. De Participatiewet is gericht op het vinden van werk. In de praktijk lopen is voor jongeren dit onderscheid op voorhand niet te maken en moet ondersteuning naar school of werk direct kunnen worden ingezet.