Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam ROCvantwente (docent verpleegkunde I.T.M. Mulder)
Plaats Hengelo
Datum 16 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ja, ik ken het kwaliteitsregister van de VenVN. Sinds de invoering daarvan enkele jaren geleden is voor het bevorderen van de eigen deskundigheid veel meer aandacht. Zowel bij de individuele verzorgende en verpleegkundige als bij de aangesloten zorginstellingen. Het wordt tijd voor een soort gelijk register voor leraren.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Ja, dat denk ik wel. Zolang het maar geen doel op zich wordt.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ja, dat zou een goed gevolg zijn. Nu zijn er inderdaad nog onbevoegde leraren die voor de klas staan. Voor studenten is dat soms merkbaar, dat benoemen ze ook. Ze weten nu vaak niet dat er sprake van onbevoegdheid. Dat is niet inzichtelijk. Als bevoegde collega weet je het vaak wel, maar je benoemt het niet naar studenten. Omdat het een keuze is van de onderwijsinstelling.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Ik heb inhoudelijk de wet niet paraat, dus ik heb bij deze vraag geen mening.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zie vraag 4.