Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Vrijzinnig Christelijk Lyceum (Drs F.B.M. Vander Stappen)
Plaats Den Haag
Datum 9 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee, integendeel. Het voorstel impliceert dat docenten dit nu niet doen en stimuleert niet doch controleert. Er wordt totaal niet gekeken naar redenen waarom docenten dit niet doen (hetgeen wordt aangenomen, ik heb er nooit een onderzoek over gezien). Werkdrukverlichting zodat men echt de tijd krijgt om zich verder te ontwikkelen is verre te prefereren.
In de afgelopen jaren is door veel besturen structureel bezuinigd op de tijd die docenten krijgen om zich bij te scholen...daar zou beter iets aan gedaan worden door de rechten op bijscholing sterker te verankeren en de positie van de leraar t.o.v. de leiding te versterken. Ook zou een groter aanbod van zinnige en goede cursussen goed zijn. Nu is er veel aanbod maar de kwaliteit daarvan is niet altijd geweldig.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee, in het geheel niet.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee, in het geheel niet. Om dit te bewerkstelligen is een verlaging van de werkdruk en idealiter een verhoging van het salaris en meer vrijheid voor de docenten nodig. Geen verdere controles en regeldruk.
Beter zou zijn zich af te vragen waarom zo veel docenten de bevoegdheid niet halen - tijdsdruk, gebrek aan kwaliteit van de opleidingen, enz.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Deze vraag is mij onduidelijk. Bedoelt u slaan op, of bedoelt u die betrekking hebben op?
Als dit de strekking is : "Nee, in het geheel niet".

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Dit impliceert een andere aanpak van deze groep - waarom?
Het meest steekt me nog dat docenten aan het W.O. geen enkele opleiding, training, cursus, didactische tests of wat dan ook hoeven te doen. een universitair diploma is genoeg.
Ik heb enkele jaren aan de universiteit les gegeven (en vele jaren les mogen krijgen) en daar heb ik dingen gezien die veel meer schreeuwen om aanpak dan waar nu met dit register naar wordt gestreefd.