Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam AHHA (M.A. P. Abma)
Plaats Ede
Datum 12 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ja, immers het is belachelijk dat mensen zich nu niet hoeven te professionaliseren terwijl hun professie constant ontwikkelt, verandert en verbetert!?

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee, dat geloof ik niet. Het is mijn stellige overtuiging dat het beroep van leraar wordt gezien (i.t.t. bijvoorbeeld Zweden) als 'een baantje voor erbij', als 'een baantje voor een vrouw' en als 'een aardig bijbaantje'.
Diverse regeringen hebben aangetoond in hun handelen dat zij het beroep van leraar niet serieus nemen, maar de leraar wel de meest serieuze taken geven.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ik denk het niet. Nood breekt immers wetten. Ik vind wel dat het zou moeten. Onbevoegde chirurgen willen we liever ook niet omdat dan de gevolgen fataal voor die ene persoon/patiënt kunnen zijn. Wat men niet beseft wanneer onbevoegde leraren aan het werk gaan de gevolgen fataal kunnen zijn voor hele grote groepen jongeren en zelfs generaties.
Ik heb het uiteraard niet over natuurtalenten in het onderwijs die het van nature in de vingers hebben.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Ja, volstrekt mee eens!

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zodra zij hun pedagogisch
didactisch getuigschrift hebben behaald zijn zij zonder restrictie benoembaar.
Wat echter goed zou zijn dat degenen die deze (deel)opleiding verzorgen ook aan bepaalde eisen moeten voldoen. Immers, wat wordt daar nog een knoeiwerk gegeven!