Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam A.C. Weststrate
Plaats Veere
Datum 2 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee, leraren weten zelf het beste hoe ze hun kennis op niveau moeten houden, wat relevant is voor hun vak, enz.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Leraren moeten een leidende rol krijgen in de onderwijskundige inrichting van hun school. Momenteel figureren leraren in de rol van onderknuppel, waar naar wens van de schoolleiding mee geschoven kan worden. Een goede leraar verdient een behoorlijke mate van vertrouwen en autonomie om zich langjarig professioneel te kunnen ontplooien.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Gewoon onbevoegd lesgeven verbieden. Leraren krijgen een redelijke termijn om hun bevoegdheid te halen en daarna is het afgelopen!

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Dat hele lerarenregister is een motie van wantrouwen naar de leraren. Ik zal me zeker niet registreren, ongeacht de gevolgen!

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Over deze vraag kan ik geen oordeel vellen, omdat ik onbekend ben met de omstandigheden in het MBO.