Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Alpha Scholengroep (C.P.A. Van Hoepen)
Plaats Goes
Datum 12 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee. Daar is het gesprek in het team voor. En het gesprek tussen schoolleider en personeelslid.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee. Heel erg star beschreven wat een leraar is. Dit staat maatwerk en variatie in de weg. Dit hoort bij het schoolbestuur, schoolleiding en de PGMR/PMR.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Groot probleem in dit register voor het PO: ten onrechte nu een onderscheid tussen zij-instromer en bevoegde leraren.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Dat wel.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Vergeten wordt dat het dramatische gevolgen heeft voor het PO. Zij instromers zijn ook bevoegd en als er dan een register komt: dan moeten zij ook direct toegang tot dit register hebben.