Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Farel College (B Van der Vaart)
Plaats Ridderkerk
Datum 2 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee, elke docent die ook maar een greintje zelfrespect deed dat al, doet dat al en zal dat blijven doen. Collega' s met goede ideeen stimuleren elkaar, beleidsmakers die zelf geen les geven, NU, VANDAAG, staan buiten de werkelijkheid en zijn derhalve ongeloofwaardig, en louter op zichzelf gericht.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee, het zal misbruikt worden door besturen bij elke kritische noot.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee, er is een verschil tussen bevoegd en bekwaam. Veel slechte docenten zijn bevoegd en dus niet bekwaam. Omgaan met leerlingen ziet in je hart en dat leer je niet op de universiteit.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Die zien op de vorm? Dat is besturlijke prietpraat! Wat wordt daarmee bedoeld?

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Niet, je zou geen zij-instromers nodig moeten hebben als je het vak van docetn beter beloont, klassen maximeert op 20 en docenten volledig moeten vertrouwen dat zij en zij alleen het beste uit de leerlingen kunnen halen. Stop met al dezé flauwekul, doe wat VOOR de docenten zich elke dag in duizend bochten wringen i.p.v. Besturlijke rookgordijnen op te werpen waar geen enkele docent in de praktijk iets aan heeft. Kom uit je bestuurlijke bubbel!!!!