Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam | Primas-scholengroep (Tegen registers S Verelst) |
---|---|
Plaats | Middelburg |
Datum | 27 januari 2015 |
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?Nee. Ik ben tegen wettelijke verplichting. Iedere organisatie kan prima in staat zijn leerkrachten te stimuleren hieraan te werken als er meer middelen komen voor nascholing en begeleiding van leraren
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?Nee. Versterking van positie kan beter bereikt worden door leraren meer eigenaar te laten zijn van hun werk. Autonomie van de leraar is belangrijk, en juist dit soort verzinsels als een lerarenregister werken bureaucratie in de hand en vormt de zoveelste papieren illusie.
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?Dat kan. Maar dat los je niet op door een register, maar door goede begeleiding door andere leraren die daar bekwaam in zijn.
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?Nee. Al dit soort wetgeving leidt uiteindelijk tot moedeloosheid en ziekte.
Vraag5
Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Geen flauw idee.