Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam RSG NOV te Epe (Drs. R.D. Dorreboom)
Plaats Epe
Datum 19 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Helaas denk ik dat niet. De basis die nu wordt geformuleerd is te typeren als georganiseerd wantrouwen naar de leerkrachten, vanuit het perspectief jullie moeten meer gaan doen.
Het lerarenregister dient leerkrachten in mijn ogen een stimulans te bieden om zich blijvend te ontwikkelen. Stimuleer degenen die het op orde hebben en focus niet op de mensen die het niet doen. Leg die verantwoordelijkheid bij de scholen en beroepsgroep.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Een register als vinklijstje is een geboren mislukking en docenten zullen er van alles opzetten eventueel in overleg met werkgever en wellicht is dan weer de inspectie nodig om dat de controleren.
Jammer, durf vertrouwen uit te spreken in de beroepsgroep dat zij dit zelf kunnen regelen. Dat zij het belang zien van goed opgeleid en nageschoold personeel omdat het niet meer dan logisch is. Dit betekent afschudden van het beheerdenken en ruimte geven aan het ontwikkel en vertrouwen denken. Ik ben echter bang dat de politiek dit vertrouwen niet durft te geven aan de professionals (zie de rekentoets)
Beroepsomschrijving en professionele ruimte lijkt mij prima en sta ik ook volledig achter.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
In mijn ogen is het register niet om het probleem van onbevoegdheid te regelen. Dan heb ik het nog niet eens over onderbevoegdheid. Volgens mij verdient dit een wetswijziging met betrekking tot de volledig gedateerde bevoegdheidsregeling. Er wordt nog opgeleid voor bevoegdheden voor vakken die niet meer gegeven worden zoals bijvoorbeeld tekenen in plaats van het VO-vak beeldende vorming

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Heb ik eerder aangegeven. Opleggen zal een contra-productief effect hebben en niet al stimulerend ervaren worden. Dat is een gemiste kans. Het stimuleren van uitdagende portfolio's georganiseerd door de eigen beroepsgroep biedt veel meer kansen. Overheid stimuleer, werkgevers ondesteun.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
nvt