Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam drs N Sluijs
Plaats Heerde
Datum 28 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
ja

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
ja
zal tevens afhankelijk zijn van het (medezeggenschaps)overleg in de school

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
ja
indien er geen mogelijkheid bestaat onbevoegden/zij die niet aan de bekwaamheidseisen voldoen in het register op te nemen

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
geen commentaar

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zij-instromers kunnen slechts opgenomen worden in het lerarenregister als zij voldoen aan de bekwaamheidseisen/ bevoegdheid.
Dit laat onverlet dat een school iemand kan aanstellen als docent maar niet als register-docent.