Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam K.B.T. Heemskerk
Plaats Leiderdorp
Datum 16 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Niet zolang de verantwoordelijkheid bij de werkgever wordt gelegd - nascholing en prof. ontwikkeling verwordt dan al snel tot het gedwongen voldoen aan de (wisselende) voorkeuren van het management. Prof. ontwikkeling is de verantwoordelijkheid van de leraar zelf.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Ja, mits de OC wordt omgevormd tot een beroepsvereniging met een werkelijke legitimiteit in het veld. Nu is het een clubje vakbondsbestuurders en beleidsmakers. Geregistreerde leraren zouden zelf het bestuur moeten kunnen kiezen om direct invloed te hebben op de inrichting van het register en de omschrijving van het beroep.

Bij de professionele ruimte is het van belang te bewaken dat professionalisering niet ontaard in een disciplineringsmechanisme waarmee leraren gedwongen worden om meer te werken voor minder geld. Ik maakte ooit mee dat op een school uit bezuinigingsoverwegingen hulpuren werden afgeschaft en leraren werd opgedragen achterstandsleerlingen in eigen tijd bij te spijkeren - want 'dat hoort bij je taak als professional'.

Wanneer mende positie van leraren op scholen werkelijk wil versterken zouden leraren ook formeel meer zeggenschap moeten krijgen.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ja. Mijn persoonlijke ervaring is dat scholen niet alleen uit noodzaak, maar ook uit financieel belang kiezen voor onbevoegden en ook onvoldoende werk maken van het opleiden van onbevoegden tot bevoegde leraren.

Een aspirantenregister voor onbevoegden zou een belediging zijn voor registreerde leraren en de doelstellingen van het register ondergraven.

Schoolbesturen frustreren al jaren de gewenste transparantie ten aanzien van de onbevoegd gegeven lessen en zullen gedwongen moeten worden werk te maken van het terugdringen ervan.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee, dat is aan de beroepsgroep zelf - mits de OC ook werkelijk van de leraar wordt.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Eenvoudig: zij-instromers zonder bevoegdheid zijn onbevoegd en horen dus niet in een register voor bevoegde leraren te staan. In het mbo zou meer ruimte - in tijd - gemaakt moeten worden om zij-instromers hun bevoegdheid te laten halen. Als hun inbreng van praktijkkennis door mbo-bestuurders werkelijk zo hoog wordt aangeslagen, zal het geen probleem mogen zijn om daar ook extra in te investeren. Dat is minder spannend dan een nieuw gebouw neerzetten, maar wel beter voor het onderwijs.