Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam S.G. Dalton Voorburg (Drs S.J. Franken - de Zoete)
Plaats Voorburg
Datum 2 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
nee, de grootste sta-in-de-weg voor scholing is de enorme werkdruk en de beperkte financiële mogelijkheden bij scholen. Daar zou iets aan gedaan moeten worden.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee. Zolang scholen niet de financiële mogelijkheden hebben om fatsoenlijke scholing aan te bieden zal geen enkele truc werken.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee. Scholen hebben niet altijd een keuze. Bevoegdheid is niet per se een teken van kwaliteit. Ook bevoegde docenten kunnen onder de maat presteren. Pas als er een echt kwaliteitsoordeel over docenten kan worden gegeven en scholen de financiële ruimte krijgen hun docenten hierbij te helpen, kan een register werken.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Het is mij onduidelijk wat hier precies gevraagd wordt.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
geen mening