Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam ID College (EJC Wijnands)
Plaats Gouda
Datum 11 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ja, het is een stimulans deskundigheid en vaardigheid op niveau te houden. Elke vier jaar registreren is wel vaak.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Ja, de leraar wordt centraal gesteld in de invloed op onderwijskwaliteit en de onderwijsorganisaties worden daaraan dienend gemaakt. Dat mag wat mij betreft nog wel meer expliciet. Autonomie en een beroep op eigen professionaliteit en zelfsturende teams hebben een positief effect op medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid en kosten (zie bijvoorbeeld concept Buurtzorg in een andere branche). Dit kan naar mijn mening ook opgaan voor onderwijsteams.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ja, organisaties gaan hier nu nog makkelijk mee om, hebben in het verleden mensen onrecht aangedaan door ze onbevoegd voor de klas te zetten en het idee gegeven dat dat in orde was. Dit is geen fair personeelsbeleid geweest, waar de medewerkers last van hebben gehad (assessmentprocedures, portfolio's, alsnog een aantekening halen enz.). Werkgevers moeten hier eerlijk beleid op gaan voeren en het als hun taak zien leraren op te leiden (het is tenslotte onderwijs!!!)

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Ik zou een register niet vervuilen met andere beroepen dan leraren. Het is goed dat zichtbaar is wie onbevoegd is, maar dat is iets anders dan het lerarenregister. Dat gaat over de kwaliteit van leraren, niet over de kwaliteit van onbevoegden. Het meldingenregister moet geen onderdeel zijn van het lerarenregister, het dient een ander doel en staat er buiten. Het lerarenregister geeft leraren een basis voor professionele ontwikkeling, de meldingenregistratie is een instrument om toezicht te houden op een organisatie.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zij-instromers zonder bevoegdheid horen niet in het lerarenregister thuis. Als zij een bevoegdheid hebben zijn zij welkom. Ik ben zelf verpleegkundige, het kwam niet in mijn hoofd op voor de klas te gaan staan zonder dat ik mijn lerarenopleiding had afgerond. Leraar is een ander beroep dan verpleegkundige en vereist een andere deskundigheid en vaardigheden, ook in het MBO, maakt niet uit hoeveel leerlingen je in de praktijk al hebt begeleid (zoals ik ook heb gedaan en waar ik in de praktijk goed in was). Het is niet goed om zij-instromers al in een aspirantenregister op te nemen. Straks halen zij hun bevoegdheid niet, wat dan? Een diploma krijg je aan het einde van je opleiding. Een registratie zeker! Gaan we straks ook al onze MBO Verpleegkunde studenten alvast opnemen in het BIG register? Dat is toch een vreemd en raar idee!