Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam ROC Horizon college (F.H Miedema)
Plaats Hoorn
Datum 27 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Dat denk ik wel, ik heb collegas die niets doen aan scholing of het bijhouden van hun vak. Ik hoop dat zij dit nu wel gaan doen. De schoolleiding is hier wel belangrijk bij evenals evaluatie onderzoek.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Dat vind ik wel.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Dat hangt ook van curricula af en het contructive alignment, en onderwijsorganisatie en leermiddelen en leeromgeving.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Ja

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Dat is lastig iemand kan een expert zijn en een erg slechte docent, het is een dubbel beroep.