Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Ir T.W. Schotanus
Plaats Helmond
Datum 27 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ja

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Natuurlijk

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ik hoop het maar zolang de bestuurders zichzelf zo vorstelijk kunnen belonen, dure adviesbureaus moeten inhuren vanwege eigen onkunde en om anderen de schuld te kunnen geven als het advies niet blijkt te deugen, te veel geld oppotten om toekomstige miskleunen te kunnen verdoezelen kunnen zij niet anders dan zo veel mogelijk onbevoegden aannemen en de klassen zo groot mogelijk maken.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Moet ik nog lezen.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Moet ik ook nog lezen maar zij-instromers zijn hoe dan ook onbevoegd en horen niet in een register tot ze aan de criteria voldoen. Iedereen weet dan precies waar hij/zij aan toe is.