Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam P Poulsen
Plaats Maastricht
Datum 27 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee, het geeft alleen maar ruimte voor het management om leraren nog meer onder druk te zetten!

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee, zeker niet. Leraren moeten nu al onder het zog van vriendjespolitiek aan een hogere salarisschaal proberen te komen. Scholing helpt daar niet bij. Leraren die didactisch en pedagogisch niet presteren, maar wel een "schoolfeest" organiseren krijgen LC. Leraren die instructietafels en differentiatie toepassen, extra tijd steken in leerlingen werken nog steeds voor LB (ik heb het hier over eerstegraads docenten...).
Een lerarenregister geeft het management alleen maar meer tools in handen om dit voor elkaar te krijgen!!

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee..

bekwaamheidseisen zijn geen wet. Een onbevoegde collega ga VEEL beter les dan een eerstegraads bevoegde docent. In zijn functie als docent techniek en nu wiskunde (wel bevoegd) gaf hij 15 jaar onbevoegd les aan alle lagen in het VO, met zeer goede resultaten. Een andere collega (eerstegraads bevoegd) mist de pedagogische en didactische vaardigheden om uberhaupt met deze leeftijdsgroepen om te gaan.

De directie van deze school kon zelf geen les geven, maar neemt wel alle docenten aan (met zeer beperkte inbreng van de secties!!)

Waarom deze registratie invoeren en dit soort incompetente directies nog meer wapens geven om scholen verkeerd te managen??

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee,uitleg hierboven gegeven!

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Sorry, geen zij-instromers meer in het onderwijs.
Dat maakt het vak toegankelijk voor iedereen, terwijl daarmee het vak als zodanig geen vak meer is. Iedereen kan kennelijk leraar worden??