Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Scalda (dhr R.J van der Eijk)
Plaats Terneuzen
Datum 9 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Zou kunnen. De huidige opzet is echter zo, dat je je alleen kan blijven bekwamen/scholen in hetgeen waarin je bevoegd bent. Nascholingen waardoor je breder inzetbaar wordt en die niet direct betrekking hebben op je bevoegdheid tellen nu niet mee. Dat is fout!

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee, daarvoor moet een omslag komen in de status van het management tov de docent! Zolang je alleen carriere kan maken als niet lesgever maar slechts als leidingevende binnen het onderwijs gaat dit niet werken.
Als in het wetsvoorstel hier echter wel aandacht voor is, maakt het een kans

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Die kans bestaat

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
ja

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Ik vind dat je alleen als bevoegde ingeschreven mag staan in het leraren register. Wel zou je een "adspirant" docenten register kunnen maken. Kan je ook de vorderingen daarvan eenvoudig monitoren.