Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam ROCvAmsterdam (A.C. Reemst)
Plaats Amsterdam
Datum 22 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee, ik denk dat het alleen een scheiding maakt in leraren die wel/niet voor een lerarenbeurs in aanmerking komen. Door zij-instromers te weigeren in het lerarenregister betekent dat deze groep niet in aanmerking komt voor een lerarenbeurs en daardoor verplicht is scholing zelf te betalen. Deze kennis die deze groep meebrengt in het onderwijs vanuit het beroepsveld en soms ook al jaren ervaring voor de klas gaat hiermee verloren. In een land met vooruitstrevend competentiegericht onderwijs is het voor mij onbegrijpelijk dat zij-instromer gebaseerd op "ervaring" niet worden toegelaten alleen gebaseerd op het feit dat zij nog geen papiertje in hun zak hebben. Stel een limiet van 3 jaar aan deze inschrijvingen om alsnog een bevoegdheid te halen en geef deze groep tot die tijd een "tijdelijke" inschrijving. Als iemand de opleiding niet haalt moet diegene toch ook de beurs terugbetalen en wordt dan ook weer uitgeschreven.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Ja, maar nog belangrijker, het niveau dat wij aan studenten kunnen bieden.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Misschien, maar ik ben het oneens met het idee dat onbevoegd lesgeven minder is dan bevoegd lesgeven. De geitenwollen sokken geschiedenisleraar die al 25 jaar voor een havoklas staat kan soms nog heel veel leren van een zij-instromer die met alle recente kennis uit het beroepsveld, passie voor het vak, en een natuurlijk talent voor klasmanagement voor de klas staat.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Zie bovenstaande antwoorden

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zie bovenstaande antwoorden