Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Dhr. Reijer Tempelaar
Plaats Dordrecht
Datum 28 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee, het werkt averechts. Welke kennis kan ik meer kwijt aan een VMBO leerling in de Biologie als dat ik nu weet. Ik vind het zonde van het geld; het register en de verplichte bijscholing. Stop dit geld liever in kleinere klassen en laat het speciaal onderwijs doen waar het goed in is. Leerlingen onderwijs bieden waardoor de reguliere VMBO-leerlingen ook aan hun trekken komen.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee, dat wordt al teruggedrongen door het uitblijven van een vast contract bij het niet hebben van een geldig diploma. Daarnaast zit er een groot verschil tussen bevoegd en bekwaam. Een diploma hebben is iets moois, het geeft aan dat je iets kan, iets beheerst, alleen is dit slechts iets in theorie. De praktijk is weerbarstiger.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Ook zij zijn leraar in opleiding. Zo dienen zij zich te op te stellen en hun rechtspositie duidelijk te weten.