Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Albeda College (Mw. K.P. Franken)
Plaats Rotterdam
Datum 26 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
zeer zeker!

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Belangrijk is dat het lerarenregister van, voor en door de leraar is en zo ook beleefd wordt.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Niet alleen onbevoegd lesgeven, maar ook onbekwaam lesgeven wordt zo teruggedrongen.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Bijzonder dat de functie van docent nog nooit in de wet beschreven is.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zij-instromers kunnen tijdens opleiding als onbevoegd docent geregistreerd staan en na diplomering als bevoegd docent.