Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam ROC A12 (J.Y. van Schaik)
Plaats Veenendaal
Datum 28 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Dat denk ik wel. Ik ben zelf geregistreerd volgens de wet BIG en in het kwaliteitsregister V&V en het maakt voor mij dat ik mijn best ga doen om de registratie te houden.
ook in het leraren register sta ik inmiddels ingeschreven en eigenlijk vind ik het ook leuk om zaken toe te voegen waarmee ik laat zien dat ik mijn bekwaamheid op peil houd.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Ja, je laat zien dat je met je professionele ontwikkeling bezig bent. studenten en ouders mogen ook wat van ons als leraar verwachten, want we voldoen aan de voorwaarden voor het lerarenregister

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
dat denk ik wel, maar ik werk niet in het vo

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Ik snap de vraag niet helemaal. Toch een antwoord:
het uploaden van artikelen kan een vorm van verantwoording zijn, maar ook titels van artikelen (met de bron) en titels van boeken. Je kunt niet alles uploaden, daar moet een keuze in worden gemaakt.
Even uit mijn ervaring met het BIG-register en het kwaliteitsregister V&V: er wordt alleen maar erkenning gegeven aan officiële scholingen en cursussen. Ik zou me er hard voor willen maken dat ook het lezen van boeken of artikelen en bv. het volgen van "klinische lessen" en themabijeenkomsten worden erkend. Hoe dat moet, is nog een lastige. maar er zijn veel meer mogelijkheden om je professionaliteit te verbeteren dan dat tot nu toe wordt erkend.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Eerst het pedagogisch didactisch getuigschrift, daarna pas registreren