Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam ROCA12 (Mevr T Nabring)
Plaats Velp
Datum 27 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Het register kan een instrument zijn om je bekwaamheid zichtbaar te maken. Ik denk dat de meeste collega's niet gestimuleerd hoeven te worden hun bekwaamheid bij te houden.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Ja dat denk ik wel, zeker voor de werkgever die door de verplichting van het register de leraar voldoende in de gelegenheid moet stellen om zich te blijven ontwikkelen. En de leraar wordt door het goed benutten van zijn professionele ruimte als professional serieus genomen.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ja zonder bevoegdheid niet in het lerarenregister. Een leraar is een beschermd beroep. Omdat een schoolbestuur moet melden als een leraar nog niet bevoegd is zal de werkgever de aankomend leraar stimuleren om binnen twee jaar alsnog zijn bevoegdheid te halen.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
(Toezien) mits de beroepsgroep betrokken wordt bij de tot standkomming van de omschrijvingen over de vorm en de inhoud

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zij-instromers zijn pas bevoegd leraar als ze hun PDA hebben behaald eerder kunnnen ze niet in het lerarenregister. Leraar zijn is een vak de zij-instromers zullen vakinhoudelijk voldoende in huis hebben maar op het pedagogisch en didactische vak moeten deze vakmensen bijgeschoold worden tot vakdocent.