Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Ashram College (M Van Egdom)
Plaats Alphen aan den Rijn
Datum 26 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ik heb het vrijwillige register vanaf het begin als te vrijblijvend gezien en daarom juich ik de verplichte vorm van harte toe.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Dat zal de praktijk moeten leren, maar kansen dat dit register de positie van de docent verbetert zijn zeker aanwezig.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Het zal m.i onbevoegden stimuleren om hun bevoegdheid sneller te behalen en het zal bovendien (zeker zo belangrijk) een goede stimulans zijn voor bij- en nascholing. Zeker als niet voldoen aan nascholingseisen kan leiden tot verwijdering uit het register.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Over het algemeen wel, maar dat moet ik nog nader bestuderen.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Waarom beperken tot mbo zij-instroom?