Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam ROC de Leijgraaf (Dhr LWN Bakx)
Plaats Oss
Datum 10 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ja, in de hypothecaire wereld is dit al jaren zo. Verplichting zorgt voor bijscholing op het juiste niveau. Zeker in de technische vakken op MBO scholen is de verandering continue.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Ja, kaders maken een beroep duidelijker. Daarnaast moet er ruimte zijn voor verbreding of verdieping. Hierdoor wordt de waarde van het beroep versterkt.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ja, wanneer dit een wettelijke verplichting wordt is er geen keuze meer.
Onbevoegd kan een tijdelijke oplossing zijn maar zeker geen structurele.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee, een instructeur met didactische aantekening en minimaal 3 jaar werkervaring zou dezelfde rechten moeten krijgen als een 2e graads docent.
En dus ook toegelaten moeten worden tot het register.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
een zij in stromer met didactische aantekening en minimaal 3 jaar werkervaring zou dezelfde rechten moeten krijgen als een 2e graads docent.