Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Halte Patersweg (tijdelijk onderwijs) (J.J. Jeras)
Plaats Dordrecht
Datum 28 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Het zal zeker helpen.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Ik vraag me af of een statisch document iets bijdraagt aan de versterking van de positie van leraren in de school. Misschien rechtspositioneel en/of qua bezoldiging.
Uiteindelijk bepaalt het beleid van bestuurders en de uitvoering van de teamleiders de positie van de leraar in de school. M.n. bestuurders lijken te weinig verantwoording te moeten afleggen. Geldt het register ook voor hen?

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Als er een significant verschil is tussen de bezoldiging van bevoegde leraren en onbevoegde leraren zal dit zeker bijdragen.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
-

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Niet in het register totdat de juiste bevoegdheden en bekwaamheden zijn behaald. Geen aspirant-register. Klinkt als 'surrogaat-leekracht'. Dat is voer voor precedenten, discussies en onderhandelingen. Het zal m.i. niet helpen in strakke afbakening van het beroep.