Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Citaverde College (Master SEN Specialist Begeleiden HMM Weerts)
Plaats Weert
Datum 27 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Inderdaad ga ik daar van uit.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Inderdaad ga ik daar van uit.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Het zichtbaar maken van nog niet bekwame leraren alleen, is niet voldoende om het onbevoegd lesgeven terug te dringen, volgens mij. Er hoort ook een opwaardering van de salaris perspectieven bij, met name voor startende en jonge leerkrachten. Het verschil met een baan in het bedrijfsleven ondermijnt hun doorzetten en volharden. In het onderwijs is namelijk relatief veel vrije tijd die in je werk gaat zitten zoals door voorbereiding, ontwikkeling van lesmateriaal, nakijkwerkzaamheden en contacten onderhouden zoals ouderavonden. Jonge mensen willen naast hun baan, meer dan voorheen, tijd voor zichzelf en elkaar besteden en niet eer avonden nakijkwerk hebben. Helaas zijn de ontwikkelingen met digitaal nakijken nog lang niet op alle scholen doorgebroken.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Ja.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Ik zie geen aanduiding als mogelijkheid.
Ik zie alleen een mogelijkheid als de directie van een school volledig achter de groei in professionaliteit van elke collega gaat staan. Het is niet erg als iemand nog niet opgenomen kan worden in het register zolang die nog in opleiding is. Het is pas erg als iemand voor de moeite die hij/zij doet, niet gewaardeerd wordt. Zoals ik: ik ben in 2007 gestart via de lerarenbeurs en heb mijn Master SEN behaald. Maar zelfs na 3 jaar wordt er op mijn school geen enkele consequentie aan verbonden wat betreft promotieschaal, salaris en werkopdrachten. " Er zijn al voldoende LC docenten dus we hebben het niet nodig en kunnen er geen geld aan uitgeven" . Wel wordt er gepocht dat er op deze school nu 2 master collega's zijn. Dit voelt als zeer onredelijk.