Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam ROC Zadkine (P. Dries)
Plaats Rotterdam
Datum 7 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Dit kan een belangrijke stimulans zijn, maar het is geen garantie.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Dit kan, maar de belangrijkste bijdrage moet van de docenten zelf komen.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee! Zonder duidelijke sancties zoals het inhouden van de bekostiging, zullen schoolbesturen het probleem voor zich uit schuiven.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee.
Laat de beheerders zelf bepalen hoe het register eruit ziet en wat erin komt.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Leraren die (nog) niet bevoegd zijn komen in een apart register met daarbij het aantal jaren dat ze daarin staan.
Je moet aan alle eisen voldoen voordat je in het register kan worden opgenomen. Als je daar niet aan voldoet, kom je in het aspirantenregister.
Als de eis is dat men na 2 jaar zijn bevoegdheid haalt, dan is duidelijk dat er iets aan de hand is met iemand die naar 5 jaar die bevoegdheid nog niet heeft behaald.