Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam drs. J.M. Schrijvers
Plaats Spijkenisse
Datum 27 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ik vind het noodzakelijk en voldoende, dat docenten bevoegd zijn om ingeschreven te worden
De verlenging van «aantoonbaar aan hun professionele ontwikkeling werken> is niet noodzakelijk. Ik vermoed een nodeloos kostenopdrijvend effect gaande vanuit het woord «aantoonbaar>.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee, dat verwacht ik niet. Ik verwacht eerder een verzwakking in de school. Alleen het onderdeel, dat je als bevoegd docent je kan registreren, zou enige bescherming kunnen bieden tegen onbevoegdheid en onderbevoegdheid.
Er is nu al gelegenheid om onder de bevoegheid te kruipen. Dit gebeurt dan onder de stelling: onbevoegd maar wel bekwaam. De regelgeving biedt die ruimte.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ik vermoed, dat dit niet voldoende is. Onder minister Plasterk was er al eerder iets vergelijkbaars, bevoegd.nl, dat naderhand vervangen is door algemene gegevens.
Ik verwacht dat alleen een wettelijk eis, bevoegd dan dus bekwaam, alleen bescherming kan bieden. Dan heb ik het nog niet over positieversterking van de docenten.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Ik zie dit niet als passend. Er is nog veel te doen om allereerst bescherming te bieden aan degenen, die wel inspanning verricht hebben om een bevoegdheid te behalen.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Aspirant-docent. Wellicht bekwaam, maar niet bevoegd.
Als de term «bevoegdheid> niet voldoende is om tegelijkertijd bekwaamheid te omvatten, zullen we dan maar de docentopleidingen afschaffen?!