Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam NHTV (dhr. drs. P.H. Bergen)
Plaats Breda
Datum 26 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Als er alleen leraren in mogen met een geldig diploma, dan wel.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Jazeker

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Dat zal best werken via de media, zolang het maar niet via het register is.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Beachelijke vraag. U biedt mijn geen inzicht in hoe de artikelen zijn geformuleerd noch in de Wet op het onderwijstoezicht.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Daar moet een apart instructeursregister van komen. Die mensen zijn geen docenten.