Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam VCVO Hoeksche Waard (A. Verschoor)
Plaats Oud-Beijerland
Datum 20 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee, de voorgestelde regeling wordt vanwege de opzet een beheers- en controle instrument, een register waar je vanaf wilt zijn. Je doet de dingen die moeten maar het stimuleert de professionele ontwikkeling niet.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee, de professionele ruimte wordt vanwege de consequenties, niet verkregen. Het leidt, bij een aantal leraren, tot een minimale inspanning die er voor zorgt dat directies en inspectie/OCW je niet meer kunnen aanspreken. Gehoorde uitspraak"Je voldoet aan de eisen en in de praktijk doe je de dingen te doen die echt belangrijk zijn".

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Onbevoegd lesgeven zal daardoor worden terug gedrongen. Capabele maar nog niet bevoegde docenten zullen mogelijk voor het onderwijs verloren gaan. Een bevoegde docent heeft ook minimaal 5 jaar nodig om een bekwame docent te worden. Dat geldt ook voor een onbevoegde studerende docent.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Deze opzet gaat ertoe leiden dat bepaalde lessen niet gegeven worden vanwege het ontbreken van bevoegdheid.
Er zal zeer waarschijnlijk op creatieven wijze onbevoegde docenten worden ingezet om het onderwijs wel te kunnen verzorgen.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
geen mening