Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam L.A. Japchen Lenstra
Plaats Emmen
Datum 28 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ik weet zeker dat leraren hierdoor gestimuleerd worden te werken aan hun professionele ontwikkeling. Iets wat door velen nu absoluut niet gedaan wordt.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
In theorie zou dit zeker zo uit kunnen pakken.
Het valt of staat echter met de betrokkenheid van docenten in het onderwijsveld. Als zij dit ervaren als van bovenaf opgelegd dan werkt het niet positief door op het werkplezier.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ik hoop het. Het kan zeker helpen.
Het is in elk geval een stimulans voor de directies om zich meer in te zetten om bevoegd personeel te krijgen. Nu zijn onbevoegden nog te aantrekkelijk vanuit financieel oogpunt. Deze hebben geen recht op een vaste aanstellingen en zijn als onderdeel van de flexibele schil van een formatie aantrekkelijk voor directies. Iets wat m.i. de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede komt.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Hiervan heb ik op dit moment nog geen duidelijk beeld en dus nog geen mening. Het lijkt me in principe wel goed maar hoe dit in de praktijk uitgewerkt kan worden is hierop van grote invloed.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zij-instromers zouden wat mij betreft niet ingeschreven kunnen worden in het lerarenregister. Het registreren op basis van pratische vakkennis is m.i. niet voldoende. Het zou afbreuk doen aan het register, het waarborgt dan niet de onderwijskundige/pedagogische/didactische bekwaamheid van een geregistreerde.

Bijlage