Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam ROC Nova College (Dhr. H van Wijngaarden)
Plaats Haarlem
Datum 18 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Of leraren zich meer ontwikkelen hangt voornamelijk af van de mogelijkheden die een werkgever biedt dan van zijn behoefte aan ontwikkeling, die behoefte is er m.i. meer dan voldoende bij de leraren die ik ken. Helaas stellen werkgevers steeds te weinig tijd en geld beschikbaar waardoor veel neer komt op late avonduren na een overvolle lesdag voor de klas, weinig aantrekkelijk dus!

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee, alleen maar weer een kostenpost op de begroting van het ministerie van onderwijs, weer ambtenaren aan het werk voor geld wat gebruikt kan worden voor het onderwijs zelf.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Bekwaamheidseisen kunnen bij wet gesteld worden zonder lerarenregister. Werkgevers moeten verplicht worden controle uit te oefenen op de bekwaamheid van leraren. De overheid kan middels de onderwijsinspectie de werkgever controleren.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee, onnodig omdat het register onnodig is.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Niet want het hele register is onnodig.