wet natuur
Reactie
Naam | Ir. F. van Genne |
---|---|
Plaats | Makkinga |
Datum | 15 november 2011 |
Vraag1
(1) Dragen de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de huidige natuurwetgeving bij aan de balans tussen ecologie en economie?(2) Is het voorliggende wetsvoorstel voor de praktijk duidelijk en uitvoerbaar?
(3) Heeft u verder nog opmerkingen over de inhoud van het wetsvoorstel en de toelichting?
De verwachte effecten van de regeling zijn te min en deugen niet:
Ad1: bescherming van de natuur, in overeenstemming met de Europese en internationale verplichtingen
Waarom bij dit thema terugvallen op een Europees minimum. Terwijl de druk op natuur in een dichtbevolkt land als Nederland veel hoger is. In volgende punten wordt betoogd dat overheid sterkere rol moet spelen en dan dus juist in Nederland.
Ad2: taken en verantwoordelijkheden uit het wetsvoorstel natuur worden dichter bij burger en ondernemer belegd (in principe bij provincie); De burger (en de natuur) is hier zowel personeel als materieel in het nadeel ten opzichte van de ondernemer die middelen verwerft door exploitatie van natuur. Dit eist sterke ruggegraat van bestuurders die dan ook wat verder op afstand moeten zijn van de ondernemingen. Als de wind even uit een ongure hoek waait -zoals nu met een kabinet met een blind vertrouwen in ondernemers, en dus met een zeer korte horizon- worden lange termijn belangen zoals je die in de natuur hebt geschaad. Daarom MOETEN de belangen van natuur geborgd worden door moeilijk en pas na lang beraad te veranderen regels.
Ad3: onnodige belemmeringen voor economische en ruimtelijke ontwikkelingen worden opgeheven (programmatische aanpak);
Onnodig is een subjectief en in deze context zelfs stemmingmakend begrip. De noodzaak hangt af van de visie op de kwaliteit van Nederland op langere termijn. Die laat zich lastig wegen tegen winsten en jachtplezier op de korte termijn. De kaders moeten dus vanuit deskundigen worden gemaakt, waarbij het geven van ontheffingen door bestuurders moet worden beperkt.
Ad 4 vermindering regeldruk voor burgers en bedrijven (m.n. vermindering administratieve lasten).
Regeldruk moet met name daar worden verminderd waar burgers en bedrijven zich prima kunnen redden . Uitzonderingen gelden met name daar waar kwetsbare groepen c.q. waarden in het gedrang komen. Natuur is juist zo'n waarde die kwetsbaar is en daarom is het een volstrekt foute keuze om het lofwaardig streven naar vermindering van regeldruk hier als motief te kiezen.