Wet aanpassing Wob

Reactie

Naam mr. H.J.M. Bonenkamp
Plaats Sterksel
Datum 21 september 2012

Vraag1

Heeft u opmerkingen bij de voorstellen tot aanpassing van de Wob zoals deze op dit moment zijn opgenomen in het voorstel?
Het tegengaan van oneigenlijk gebruik van de Wob gaat meer problemen opleveren dan oplossen. Nu al blijkt dat het oneigenlijk gebruik van de Wob minimaal is en vooral tussen de oren van de bestuursorganen zit. Het probleem is derhalve minimaal.

De problematiek die er mee wordt gecreëerd is echter levensgroot. Nu al blijken bestuursorganen in veel gevallen met tegenzin mee te werken aan wobverzoeken. Meerdere auteurs gaven reeds aan dat als er al van misbruik van de Wob gesproken kan worden het misbruik met name aan de zijde van de overheid zit. Door extra handvatten te geven om wobverzoeken te frustreren komt de openbaarheid in het geding en zal de druk op de rechtspraak enorm worden vergroot. Wat dat betreft is het sprekend dat het opvragen van bewijsstukken in het kader van verkeersovertredingen steevast wordt genoemd als het meest massale misbruik van de Wob. Dit terwijl feitelijk het opvragen van deze informatie zonder een beroep te doen op de Wob inhoudt dat het verzoek terzijde gelegd wordt. De Wob wordt derhalve niet misbruikt, maar gebruikt (inclusief de Wet Dwangsom bij niet tijdig beslissen) om een stok achter de deur te hebben, hetgeen kennelijk nodig is. Daarbij zij maar eens gezegd dat het werkelijk idioot is dat er niet met behulp van een digid de gegevens direct boven tafel komen en ook de Rechtbank Amsterdam merkte recentelijk terecht op dat het onbestaanbaar is dat kennelijk het administratieve beroep door het CVOM wordt afgehandeld zonder de bewijsmiddelen te bekijken.

Uit alles blijkt dat de overheid ernstig tekort schiet bij de uitvoering van de Wob. Het draagt niet bij aan het vertrouwen in de overheid indien dat niet leidt tot verbetering bij de overheid, maar meer middelen om de burger "buiten de deur te houden". De Wob (ook icm de Wet Dwangsom) biedt alle mogelijkheden voor de overheid om zich te verweren. Alleen tegen het stelselmatig indienen van Wobverzoeken door een burger die reeds ruzie heeft met het bestuursorgaan is weinig kruit gewassen, maar die heeft alternatieven genoeg, dus laat de goeden niet onder de kwaden lijden.

Pas als de overheid in staat is om de uitvoering van de Wob deugdelijk ter hand te nemen kan de overheid eens gaan kijken naar eventueel misbruik en dat tegengaan. Ik geef echter op een briefje dat zodra de overheid die uitvoering correct ter hand heeft genomen die problematiek zo goed als geheel is verdwenen.

Er is dus werk aan de winkel, maar ander werk dan nu voorgesteld wordt.

Vraag2

Bestaat behoefte aan de artikelen 7a, 7b en 7c van het wetsvoorstel?
Het gehele wetsvoorstel kan worden geschrapt met uitzondering van de bepaling over de kosten, zodat duidelijkheid bestaat daarover. Voor de goede orde: sluit aan bij de huidige regeling voor rijksoverheid waarmee kopieëerkosten in rekening gebracht kunnen worden en verder niets.