Wet uitvoering EU-regels infrastructuur alternatieve brandstoffen en enkele andere regels

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Velsen-IJmuiden
Datum 5 september 2025

Vraag1

Beste respondent, u kunt op alle punten van deze wet en toelichting reageren. Wij zijn met name benieuwd naar uw kijk op het inrichten van regelgeving, handhaving en toezicht op een manier waarbij de doelen uit het wetsvoorstel effectief worden bereikt. Wij leggen u daarom de onderstaande vragen voor.

Vraag 1: Hoe kijkt u aan tegen dit wetsvoorstel dat dient om bepaalde verplichtingen uit de verordening te kunnen afdwingen? Denk hierbij aan:
- de vereiste streefcijfers voor spreiding van de laad- en tankstations langs wegen en walstroom in havens en elektriciteitsvoorzieningen aan stilstaande vliegtuigen;
- de technische en functionele eisen voor laad- en tankstations;
- de informatie over de vindbaarheid en het gebruik van laad- en tankstations voor onder andere consumenten en vervoerbedrijven;

Vraag 2: Hoe kan de sector van laadexploitanten en mobiliteitsaanbieders, al dan niet georganiseerd, er gezamenlijk voor zorgdragen dat bedrijven duidelijke en transparante prijzen aan consumenten tonen voorafgaand, tijdens en bij de afrekening van het laden? Wat kan de overheid daarin betekenen, naast haar toezichthoudende rol op duidelijke en transparantie prijzen en prijsvorming op grond van onder meer dit wetsvoorstel en verordening (EU) 2023/1804.

Vraag 3: Op grond van de bindende streefcijfers voor de uitrol van de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen gelden er vereisten voor de aantallen en de capaciteit van onder meer laadstations en waterstoftankstations langs (TEN-T) wegen en voor walstroom in binnen- en zeehavens. Op welke manier kunnen de betrokken partijen, zoals wegbeheerders, vervoerbedrijven, havenbeheerders en de maritieme sector, bijdragen aan de uitbreiding van die infrastructuur en het behalen van voornoemde streefcijfers?

Vraag 4: Verordening (EU) 2023/1804 regelt dat de laad- en tankinfrastructuur en walstoomvoorzieningen moeten voldoen aan bepaalde technische eisen (bijlage II van die verordening). Deze kunnen worden afgedwongen op grond van dit wetsvoorstel. Op welke wijze kunnen bijvoorbeeld producenten, verkopers, ontwikkelaars en exploitanten eraan bijdragen dat de apparatuur conform deze eisen wordt ingericht en gebruikt in het belang van de interne markt (interoperabiliteit, verhandelbaarheid) en van eindgebruikers (eenduidig en geharmoniseerd gebruik door consumenten, vervoerbedrijven etc.)? In welke mate en op welke wijze is de ombouw (retrofit) van bestaande apparatuur mogelijk wanneer dit een eis is?
Waterstof voor mobiliteit is absoluut geen efficiente toepassing terwijl waterstof nodig voor het verduurzamen van industriele processen en er nu al hoe dan ook totaal geen voldoende duurzame waterstof beschikbaar is.
Kortom, het inrichten van meer waterstof tankstations in NL is niet zinnig en dus weggegooid geld. Ook zijn daarvan al bewijzen dat in het buitenland zwaar gesubsidieerde waterstof tankstations al gesloten zijn of worden.
Inzetten op laadstations, ook voor zwaar vervoer, dat is zinnig. Watestof tankstations voor mobiliteit dus nogmaals absoluut niet zinnig!