Wet collectieve warmtevoorziening

Reactie

Naam Shell Nederland (M E Hoeksma)
Plaats 's-Gravenhage
Datum 30 juli 2020

Vraag2

In het wetsvoorstel wordt het aangewezen warmtebedrijf integraal verantwoordelijk gehouden voor een efficiënte (betaalbare) en betrouwbare warmtelevering binnen een specifiek warmtekavel. Om die systeemverantwoordelijkheid in te kunnen vullen dient het warmtebedrijf het economisch eigendom te bezitten van tenminste het warmtenet van het collectieve warmtesysteem. De vraag luidt: onder welke voorwaarden kan de integrale verantwoordelijkheid voor de warmtelevering worden ingevuld, indien het warmtenet niet in eigendom is van het aangewezen warmtebedrijf?
Shell kan zich vinden in het advies van de ACM hieromtrent d.d. 2 juli j.l. Overigens denken wij hierbij niet uitsluitend aan netwerkbedrijf, maar ook aan bijvoorbeeld waterbedrijven met relevante competenties.

Vraag3

In vervolg op de vorige vraag, indien het warmtenet niet in eigendom is van het aangewezen warmtebedrijf, dan zou het warmtenet van een collectief warmtesysteem in principe (ook) verzorgd kunnen worden door een netwerkbedrijf dat gelieerd is aan de publieke netbeheerder voor elektriciteit en gas. Het netwerkbedrijf dient hierbij te voldoen aan Europese regels en nationale regels voor het onafhankelijk netbeheer voor elektriciteit en gas. De vraag luidt: aan welke (aanvullende) voorwaarden zou een netwerkbedrijf moeten voldoen indien zij het warmtenet van een collectief warmtesysteem verzorgt?
Shell kan zich vinden in het advies van de ACM terzake d.d. 2 juli j.l. Als praktijkvoorbeeld verwijzen wij bijvoorbeeld naar de gezamenlijke ontwikkeling van aardwarmte (door Shell als operator) en een open regionale backbone (door Firan als operator) in Holland Rijnland, zoals nader toegelicht op de websites van Firan en Shell.

Vraag4

In de praktijk zullen zich situaties voor doen waarbij een nieuw warmtekavel wordt ontwikkeld naast een bestaand warmtekavel of dat naastliggende warmtesystemen naar elkaar toe groeien. In het wetsvoorstel zijn regels opgenomen over zogeheten derdentoegang van (nieuwe) bronnen tot een warmtesysteem (overgenomen uit de huidige Warmtewet). De vraag luidt: welke nadere regels voor toegang tot warmtesystemen zijn wenselijk om koppeling van warmtesystemen van verschillende warmtebedrijven mogelijk te maken?
Shell benoemt een aantal voordelen van de koppeling tussen warmtesystemen in haar visie op het wetsvoorstel die bijdragen aan betaalbaarheid en leveringszekerheid. Shell adviseert in het wetsvoorstel meer ruimte te laten voor de handel van warmte en diensten tussen warmtebedrijven en kavels. Indien daarbij aanspraak gedaan wordt op toegang van derden tot een ‘gesloten’ warmtekavel, dan zien wij graag een verdere versterking van de rechtspositie van de aanvrager, bijvoorbeeld welke stappen mogelijk zijn na een advies van de ACM.

Bijlage