Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017

Reactie

Naam Driestar College (Drs. A.J. Boele)
Plaats Gouda
Datum 17 december 2015

Vraag1

Is de inhoud van de kaders herkenbaar voor de doelgroepen?
Het document van het nieuwe waarderingskader kent een heldere en gestructureerde opbouw en de inhoud van de kaders zijn herkenbaar voor de doelgroepen.

Vraag2

Krijgen alle aspecten die u belangrijk vindt voor de onderwijskwaliteit aandacht in dit kader?
Ja

Vraag3

Wat vindt u van de uitwerkingen en de verantwoording die de inspectie bij elke standaard heeft opgenomen?
Het geeft goede richtlijnen en handvatten, waar je je als school op kunt richten. Het werken met een kwaliteitsprofiel kan heel goed de kwaliteit van de scholen bevorderen, aangezien je concreet weet waarop je je kunt richten.
Anderzijds: de uitwerkingen geven een belangrijke rol aan de inspecteur. Er moet wel ruimte zijn bij een bezoek om allereerst de school te bevragen op de eigen criteria en waardering voor of van de kwalitit t.a.v. elke standaard en subonderdelen. Daarnaast blijft ons inziens onduidelijk wat nu het verschil is tussen overtuigend en goed t.a.v. de oordelen en standaarden bij deugdelijkheidseisen.

Vraag4

Is het onderscheid tussen de eisen met een wettelijke grondslag en de andere aspecten van kwaliteit duidelijk?
Ja, zij het dat de hierboven gemaakte opmerking in het geding is. Daarbij is het de vraag of scholen de ruimte hebben om eenzijdige keuzes te maken op het gebied van deugdelijkheidseisen in het geval ze bijvoorbeeld vanwege de regio of doelgroepen soms andere kwaliteitsnormen hanteren.