Vroege opschaling energietransitie zeeschepen 2026-2030
Reactie
Naam | Fugro (C.A. Hogevonder) |
---|---|
Plaats | Leidschendam |
Datum | 14 juli 2025 |
Vraag1
U kunt tot en met 29 juli 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. We zijn benieuwd of de regeling voor u duidelijk is, of u grote knelpunten ziet in de voorgestelde vormgeving, en of de vereisten met betrekking tot staatssteun voor u duidelijk zijn.Daarnaast zijn wij benieuwd of u van plan bent een aanvraag te doen voor deze subsidieregeling? Zo ja, voor welke aandrijflijn, en op welke termijn?
Staatssteun en planning:
Om te voldoen aan de staatssteunkaders sluiten we aan bij de Europese Richtsnoeren voor staatssteun voor klimaat- en milieubescherming (CEEAG). Na de internetconsultatie volgt een specifieke toetsing door de Europese Commissie. Dit zorgt voor enige onzekerheid over de voortgang, vanwege de variabele en soms lange doorlooptijden bij de Commissie. Het is de planning om de definitieve regeling begin 2026 open te stellen.
Meerdere subsidieregelingen verduurzaming zeevaart:
Vanaf 2026 worden er voor de zeevaart meerdere subsidieregelingen opengesteld in relatie tot klimaat- en natuurdoelstellingen. In de algemene toelichting bij de regelingstekst wordt ingegaan op de samenhang en de verschillen tussen deze regelingen. In het najaar zal een hulpmiddel op de RVO website worden gepubliceerd, dat inzicht geeft in welke regeling het meest passend is voor specifieke situaties en doelgroepen.
Fugro is voornemens om in de komende jaren meerdere schepen te converteren naar dual fuel methanol schepen. Op dit moment is als onderdeel van de RDM-regeling de Fugro Pioneer omgebouwd en wordt onder het maritiem masterplan de Fugro Galaxy technologie ontwikkeld en geïmplementeerd voor dual fuel.
Volgende stap voor Fugro is om in eerste instantie 2 schepen van meer dan 5.000GT om te bouwen naar methanol. Tijdspad is op dit moment nog onduidelijk, mede vanwege mondiale economische ontwikkelingen, maar verwachting is aanvang werkzaamheden binnen twee jaar. Dit is mede afhankelijk van de voortgang en resultaten van de Fugro Galaxy.
In de conceptregeling staan geen punten die voor Fugro onduidelijk zijn.
Op basis van een eerste kosteninschatting, zal de CAPEX voor conversie naar alle waarschijnlijkheid hoger uitvallen dan 10 miljoen EUR, waardoor de aangevraagde subsidie afgetopt gaat worden op de maximaal beschikbare subsidie van 4 miljoen EUR per aanvraag, en zal daarmee het daadwerkelijke subsidiepercentage onder de 40% komen. Deze hoge kosten zullen met name voor de eerste tranche van schepen gelden, omdat de technologie nog jong is, en daarmee kostbaar. Het zou daarom wenselijk zijn als de subsidie per project kan worden opgehoogd.
Wat betreft beoordeling voorziet Fugro, gezien het profiel van haar operatie, wel enkele uitdagingen in de onderbouwing van rankschikkingscriteria a - Vaarprofiel en toeleveringsketen:
Het vaarprofiel van onze schepen is zeer wisselend, waarbij de schepen vaak verschillende havens aandoen en niet volgens vaste routes varen. De zekerheid dat methanol gebunkerd kan worden, is daardoor moeilijk te geven en sterk afhankelijk van de lokale situatie. Inzage geven doormiddel van (meerjarige) contracten is daardoor ook moeilijk. Fugro is daardoor bang dat het moeilijk wordt voor dit onderwerp een goede score te behalen. En als gevolg daarvan, puur door de wijze van operatie van haar schepen, benadeeld te worden in de beoordeling, ondanks dat er een zeer sterke motivatie is tot verduurzaming en de wens een koplopersrol in deze transitie in te nemen (zie ook de deelname aan de RDM-regeling en het Maritiem Masterplan).