Wijziging Leerplichtwet 1969 vrijstelling bij lichamelijke of psychische gronden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Enkhuizen
Datum 6 september 2020

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel?
M.i. wordt er onterecht vanuit gegaan dat de samenwerkingsverbanden de gehele situatie van de leerlingen bij wie een vrijstellingsvraag speelt overzien. Er wordt hiermee voorbij gegaan aan de zorgbehoeftebepaling. Die is niet geborgd. Er is binnen samenwerkingsverbanden geen adequate kennis over de zorgbehoefte van leerlingen waar het jeugdhulp aangaat. Een van de overtuigende bewijzen hiervoor is m.i. juist de toename van het aantal vrijstellingen 5A. Deze ontstaan zoals het onderwijs het noemt: "handelingsverlegenheid", waarbij alleen naar oplossingen vanuit de jeugdhulp gekeken wordt.
Om de zorgbehoefte te kunnen bepalen is een jeugdhulpdeskundige m.i. essentieel, denk aan een onafhankelijk Orthopedagoog Generalist/ GZ-psycholoog. Het samenwerkingsverband heeft geen jeuhdhulpdeskundigheid in huis.
Het tweede argument om deze advisering niet alleen bij het samenwerkingsverband te willen laten is dat het hierin een dubbele pet zal hebben, aangezien het ook het passend onderwijsaanbod vormgeeft. Vrijstellingen en passend onderwijs plekken zijn en blijven zo in de praktijk communicerende vaten. Doordat zo te positioneren zal dit in de praktijk remmend blijven werken op de ontwikkeling van het passend onderwijsaanbod. Derde argument tegen dergelijke advisering is dat het m.i. ongewenst is dat de gemeente als jeugdwetuitvoerder buiten spel gezet wordt wat betreft duiding van de zorgbehoefte, lees grotendeels jeugdhulpbehoefte. Zij zullen bij advisering door het samenwerkingsverband uit moeten gaan van een gemankeerd advies, maar wel de rekening moeten betalen wanneer de leerling vervolgens met een soort van grondslag in de jeugdhulp terecht komt. Tenslotte doet het eenzijdig neerleggen van de adviestaak bij het samenwerkingsverband ook geen recht aan de benodigde nog volop in ontwikkeling zijnde verkenning van afbakeningen en samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp waarbij de gemeente de regie moet kunnen nemen.

Bijlage